Het seizoen verhuist naar achteren, de boekingen voor de traditionele vakantiemaanden juli en augustus, worden inmiddels bijna overtroffen door de maanden september en oktober. Steeds vaker zijn het ouderen, die graag de late midzomertijd willen doorbrengen op het eiland Kreta.
Deze ouderen zijn reislustig en vol humeur en genieten na een werkzaam leven van hun welverdiende vakantie.
Aanbieders van accommodaties, autoverhuur- en fietsverhuurbedrijven zullen zich langzamerhand moeten aanpassen. In de nazomer wordt de vraag naar hightech mountainbikes met carbon frames en schijfremmen stukken minder, maar is juist de vraag naar een lage instap fiets, eventueel elektrisch veel groter.
Ook bij de accommodaties is dit vergelijkbaar. Als grootvader eerst 28 treden op zijn krukken een smalle trap moet betreden, zal hij sneller een accommodatie zoeken waar minder klimwerk is vereist.
Bij huurauto's is de trend natuurlijk meer in de richting van auto's, waar u gemakkelijk in en uit kunt stappen. Sportauto's met diepe stoelen zullen minder populair onder de senioren.
Wat er over 10 of 20 jaar zal gebeuren, is een vraag. Natuurlijk zijn er ook jongeren en jonge gezinnen, die mogelijk in de voetsporen van hun voorouders, of per ongeluk op Kreta belanden. Mijn persoonlijke mening is echter dat de bezoekers steeds ouder worden.
Is het Kretenzische toerisme dienovereenkomstig voorbereid?
Uit cijfers en onderzoek van de Griekse toeristen vereniging ( (INSETE), bleek dat de 65+ generatie ongeveer 2 miljard euro heeft uitgegeven in het jaar 2016. 93% van de bezoekers, 93% van de overnachtingen en 76% van de uitgaven kwamen uit Europa, 7% van de overnachtingen en 24% van de uitgaven dus uit niet-Europese landen. De meeste bezoekers naar Griekenland kwam uit Groot-Brittannië (404.000), Duitsland (336.000) en Frankrijk (238.000). Voor de toekomst gaat INSETE uit van een verlenging van het toeristenseizoen en een verdere toename van de inkomsten.
"De markt van toeristen in de 65+ leeftijd is groot en welvarend, maar met de gegeven demografische tendensen op wereldniveau ook erg dynamisch. De aanpassing van de Griekse toeristenindustrie aan de behoeften en wensen van de specifieke klanten zijn echter noodzakelijk. De nodige individuele componenten zijn al aanwezig, nu is een combinatie vereist om een geschikt product te creëren dat een toename van de inkomende toeristenstroom van senioren mogelijk maakt.